Takknemlighet – irriterende sunt

Er du blant dem som kan bli smått irritert over å høre at takknemlighet er så bra for deg?
Da er du som meg – særlig på dårlige dager…når melken koker over…eller jeg går på et avslag eller en smell.

Men så er det sånn at forskningen er entydig:
Det å aktivt praktisere takknemlighet øker livsgleden og pågangsmotet.

Takknemlighet fungerer som indre champagne.
Vi blir gladere av den.

Og ikke bare det.

Her er 7 grunner til å praktisere takknemlighet så ofte du kommer på det:
1. Åpner døren for gode relasjoner.
2. Bedrer fysisk helse.
3. Bedrer psykisk helse
4. Øker empati og reduserer aggresjon.
5. Bedrer søvnkvaliteten.
6. Bedrer selvfølelsen.
7. Øker mental styrke

Les mer om forskningen bak takknemlighet i denne artikkelen fra magasinet Forbes.

Hjernen lurer oss
Vi mennesker er ganske dårlige til å forutse hva som gjør oss glade, og paradoksalt nok er det vår kapasitet til å tenke som gjør oss miserable.

Vi driver og analyserer tidligere glede og smerte i stedet for å være sanselig til stede der vi er. Vi sammenligner oss med andre og bedriver en slags indre tortur.

Ronald Siegel – Harvard Medical School – sier det veldig sant:

”Når sammenligningen kommer inn – forsvinner gleden ut.”

Jeg kjenner dette veldig godt fra de gangene jeg sammenligner meg med vennene mine – gamle kolleger – søsteren min. Det kommer sjelden noe godt ut av det.

Forskningen bak glede
Det forskes for tiden mye på hva som skaper livsglede.
Det mest populære kurset på Yale University – noen sinne – heter The Science of Wellbeing – eller Forskningen bak glede, på norsk.

Kurset er fantastisk spennende, og nyttig.
Det beste er at det ligger gratis ute på nettet – tilgjengelig for alle.

I høst har jeg tatt hele kurset, som går over 10 uker.
Jeg er dypt takknemlig for professor Laurie Santos og hennes innsats for å gjøre denne forskningen tilgjengelig for oss alle.

Santos forteller studentene hvordan vi mennesker systematisk feilvurderer hva som gir oss livsglede. Vi tror det er penger, gode karakterer, en bra jobb, den store kjærligheten – mens det egentlig handler om små, daglige ting; som å hjelpe andre. Utføre små, snille handlinger. Bruke kreftene våre og delta i arbeid som kjennes meningsfylt.
Og praktisere takknemlighet.

Hvis du ønsker emosjonell styrketrening på norsk, meld deg på GRATIS treningskurs her!

Så hva er takknemlighet – egentlig?
Det ligger en misforståelse innbakt i begrepet takknemlighet. Ofte knytter vi det opp til utveksling av gaver og tjenester, med en forventning om gjengjeldelse.

Da blir livet et slags nullsumspill som tar utgangspunkt i en knapphet, mens det å praktisere takknemlighet handler om å tappe inn i overfloden.

For hvor kommer godheten fra? Hvem takker jeg? Takknemligheten er ofte knyttet til noe på utsiden av oss selv. Vi kan være takknemlige for havet. For blomstene. For forskningen til professor Martin Seligman. For smaken av kaffe. Eller popcorn…

Forskningen til Martin Seligman viser at mennesker som aktivt og systematisk praktiserer takknemlighet har:
– Færre symptomer på fysisk sykdom.
– Bedre søvnkvalitet.
– Frigjør dopamin i kroppen.
– Økt energinivå.
– Mer sosial
– Mer tilgivende
– Mer hjelpsom

Til slutt kommer takknemlighet for viderekomne:
Å akseptere alt i livet som en gave – gode og dårlige ting.
Kjærlighetssorgen – valper – julestemningen – sykdom – god søvn.
Den slitsomme jobben – den kjedelige jobben.

Det er som Erik Bye skriver i sin vakre Blå salme:

«Jeg synger meg en blå, blå salme
og takker for all grøde som ble min.
For lyse døgn, for barneskritt i tunet
og dine gode kjærtegn mot mitt kinn.
Men òg for våkenetter
som aldri unte ro
men gav min dag et dunkelt drag
jeg aldri helt forsto.
Nå synger jeg min salme.»

Eller som i André Bjerkes dikt Amor Fati – elsk din skjebne:

«Også sviket, også fallet
hjelper deg som dine venner.
Dine nederlag er rike gaver lagt i dine hender.»

Det ligger en innebygget kompleksitet i her – nyanser og blå poesi.
Det ligger innsikt og visdom her.

Hvordan praktisere takknemlighet?
Så gjenstår det å faktisk praktisere denne takknemligheten.
Den beste måten å gjøre det på er å være nysgjerrig på bekymring.
Hver gang bekymringstankene siver inn, leder du tankene varsomt mot noe du er takknemlig for.

Det kan være lyden av regnet når du ligger i en varm seng.
At du har en varm, myk seng.

At trærne skifter farge om høsten.
At du kan fylle lungene med luft.

Jeg passer på å takke hver gang hunden min har fast avføring.
Og jeg takker for NRK – og indisk mat – og muligheten til å ta meg et bad.
Jeg takker for Netflix – for at jeg kan fylle lungene med frisk luft – for naboens julelys på balkongen.

Tro meg – det fungerer.
Særlig når du har holdt på med denne øvelsen i åtte uker, åtte måneder, åtte år…

Vi driver og omprogrammerer vår indre teknologi her;
én takknemlig tanke av gangen.

Det er perfekt å kombinere takknemlighetspraksisen med å gå tur – eller når du sitter i bilen.

Det å bygge god emosjonell kjernemuskulatur er et langsiktig prosjekt.
Vi jobber jevnt og trutt, og feirer de minste seire.

Så hva er du takknemlig for?
Del det med oss i kommentarfeltet, så får det dobbel effekt!

For flere treninghstrips, prøv gratis emosjonell styrketrening HER!

Lykke til med ditt indre gledesarbeid.
Jeg ønsker deg en riktig god Thanksgiving!

Varme tanker fra
Kathrine

Les mer:
Emosjonell styrketrening – GRATIS introkurs!
Hjernen trenger gode ord.
Hva er raushet?